هورمون جدیدبرای کاهش قند خون

شواهد نشان می دهد هورمونی که به سلولهای ماهیچه ای وارد می شود سبب جذب زیاد قند توسط ماهیچه  می گردد بنحویکه به نظر می رسد ماهیچه همیشه تشنه ی قند است. این فاکتور که از سلولهای بنیادی چربی خارج می شود ، می تواند به عنوان یک درمان جدید برای پایین آوردن قند خون و بهبود متابولیسم بکار گرفته شود.

نتایج این تحقیقات درشماره ی ماه آوریل سال 2012 در مجله ی Cell Metabolismبه چاپ رسید، به نظر می رسد این هورمون جدید مشتق شده از چربی می تواند یک جایگزین مناسب برای انسولین یا همراه با انسولین باشد. این هورمون می تواند نقشی مشابه با انسولین داشته باشد وسبب می شود قند را از جریان خون خارج کرده و به ماهیچه بفرستد.

دکتر Graffاز دانشگاه تگزاس می گوید: این همانند باز کردن یک درگاه است و گلوکز می تواند از طریق آن وارد ماهیچه شود.

گروه تحقیقاتی Graffبا دست کاری مسیر کلیدی در سلولهای بنیادی چربی در موش به بررسی تأثیر این کار بر کاهش قندخون پرداختند. ماهیچه های موش 2 تا 4 برابر سرعت معمول به جذب مولکولهای قند پرداختند این کار به دلیل فراوانی انتقال دهنده های گلوکز بروی سطح سلولهای ماهیچه ای صورت گرفت.

این کشف، بسیار تعجب برانگیز بود زیرا این حیوانات فاقد ذخیره ی چربی بودند و به حالتی به نام لیپودیستروفی که نتیجه اش بالا رفتن قند خون و ایجاد دیابت است ، مبتلا بودند.

این موشها به طور طبیعی به انسولین پاسخ می دهند اما با کمال تعجب انسولین برای ماهیچه ها که بطور غیرطبیعی اشتهای زیادی به قند دارند، نمی تواند کاری انجام دهد. منشأ این تغییر مربوط به تغییر ژنتیکی به ارث رسیده در ماهیچه نیست این مسئله به دستکاری سلولهای بنیادی چربی مرتبط است.

آزمایشات بیشتر بروی این موشها نشان داد که ماهیچه های موش به جذب زیاد قند هنگامیکه از بدن حیوان جدا شده و در محیط آزمایشگاه قرار می گیرند از جریان خون ادامه می دهند. دکتر Graffمی گوید: این موضوع نشان میدهد که این تأثیرات ، تأثیرات ثانویه ی پیام های فرستاده شده به خون از دستکاری سلولهای پیش ساز بافت چربی است.

این پیام می تواند تنها بوسیله ی سلولهای بنیادی چربی تولید می شود و نه سلولهای چربی بالغ. هنگامیکه محققین چنین دستکاری را در سلولهای بالغ چربی انجام دادند چنین اثراتی بروی کاهش قندخون یا ماهیچه مشاهده نگردید.

این یافته ها نشاندهنده ی یک هورمون جدید است که از سلولهای چربی به ماهیچه رفته و می تواند به عنوان یک روش درمانی در آینده بکار گرفته شود.

دکتر Graffمی گوید: چنانچه بتوانیم این هورمون را تخلیص کنیم و در دسترس افراد قرار دهیم می توانیم به پایین آوردن قندخون وکنترل آن کمک کنیم.

و متناوباً چنانچه بتوانیم راهی برای تحریک سلولهای بنیادی چربی موجود در بدن برای تولید بیشتر این فاکتور ضد دیابتی بیابیم موفق به ابداع یک روش درمانی جدید می شویم.

فعال سازی پیام رسانی Wntدرسلولهای پیش ساز بافت چربی سبب تحریک جذب قند توسط ماهیچه ها می شود که مستقل از عملکرد انسولین می باشد.

منبع: www. Sciencedaily.com